Thursday 28 October 2010

Miracle

Assalamualaikum !


Pagi tadi bangun terus siapkan breakfast, basuh baju, jemur baju & kemas bilik. Lepas dah settle semua, online lah kejap hehe..ingatkan hari ni nak kemas almari, nak lipat balik semua baju, tapi tengoklah nanti, badan masih letih-letih laaa... :) Oh ya hari ni aku nak cerita sikit pasal miracle yang berlaku kat aku.


Kan aku ada habaq mai kat angpa suma yang last exam aku ialah OSCE kan? OSCE ni tujuan dia nak evaluate skill ang. Depa nak tau ang pandai dak baca ECG, ang reti tak buat Anterior Nasal Packing, ang reti dak buat Ziehl- Nielson Staining etc etc. Senang cita, OSCE ni exam dia camni. Dia ada 13 stations yang mana setiap satu station tu ada task dia sendiri. Dekat pintu station tu, ada tulis short case. Depa bagi ang masa 1 minit baca soklan. Pastu bila bell bunyi, angpa kena masuk dalam station tu & perform task yang dia suruh kat short case tadi dalam masa 10 minit. Lepas tu bila bell bunyi lagi, angpa kena kluaq & pi station sebelah pulak. Ulang sampai ang habis kesemua 13 station. Mencungap beb! 


Markah lulus adelah 80. So kiranya kalau ang dapat 79 pon dikira fail. Kejam tak kejam depa ni? 
(-___-). Tapi takpa, kalo angpa fail station tu, depa bagi ang peluang untuk remedial station yang ang fail tu. Kiranya, fail untuk OSCE adalah satu perkara yang biasa sebabnya nak lulus syarat dia mesti kena A. 


Tapi sungguh aku tak percayala..bila result keluaq ritu... Aku rasa macam eh eh..biaq btol..tipu ka apa ni..

 cari NUR FATIN LIYANA BT ASRI.... hee baru tau ke nama aku ada NUR :P


Aku rasa aku tak berusaha sangat pon tok OSCE ni..eh aku bukan nak kata aku pandai tau, jauh sekali nak riak. Korang janganla kata aku berlagak ke apa ke..sedih a aku camni..wuwuwuw.. Aku cuma pelik ja...hmm korang pon tau, kerap gila kot aku update blog & online malam sebelum OSCE tu. Lepas tu malam tu aku macam orang gila sebab banyak gila tak study. Siap tulis status kat FB 'im dead im dead im dead'. Sebab aku dah target dah aku mesti fail 5-6 stations. Memang dead la kan. Masa tu rasa nak nangis ja..Tapi syukurlah dah rezeki aku kan hee mesti berkat mak ayah & ang suma dok doakan aku kot....alhamdulillah..at least boleh buat mak pak aku gembira seketika..


Setelah aku muhabasah diri, aku mendapati yang, memang aku tak berapa nak study masa gap 5 hari sebelum OSCE. Aku dok sibuk update blog bagai sebab nak naikkan traffic (-___-). Tapi aku rasa aku boleh score sebab aku concentrate dalam kelas skills lab. Bukanlah maksud concentrate tu ang kerut dahi takmo bercakap ngan member sebelah ang tak tak. Cuma setiap kali skills lab, aku akan tulis notes dalam kelas tu gak & pastikan aku betol2 faham camna nak perform skills tu. Jadi bila exam ritu, aku tak rasa stress sangat sebab aku dah tau camna nak perform, cuma kena polish sket ja bagi mantap.


Tapi walauapapun, aku percaya macam mana berusaha pon kita, kita kena berserah & tawakal kepada Allah. Pastu kita kena mintak keredhaannya. Kalau DIA redha nak bagi kejayaan dekat kita, maka berjayalah kita..if not korang tau la kan.. Sentiasalah ingat yang usaha mesti ditemani dengan doa & tawakal. Another tips, belajar mesti ada aim. Kalau kita dah set aim, barulah kita bersungguh2 ye tak. Tak guna dok pegang kertas 2-3jam tapi apa pon tak masuk. Buat penat badan jer. Remember, do study smart :) Gudluck semua!!


bila belajar kita belajar, bila exam kita exam, bila habis exam baru kita berhibur & pakai cantik-cantik!! masa ni aku selekeh & tak cantik sebab exam punye pasal teehee


Thank you for reading this entry !

No comments:

Post a Comment