Monday 18 October 2010

Doa & exam

Assalamualaikum.


Aku kadang-kadang rasa malu dengan Allah sebab bila time exam la baru aku nak luangkan masa untuk beribadah sunat, berwirid & sebagainya. Kalau tidak, harap solat 5 waktu ngan ngaji selai due lepas maghrib je la kan. Walaupun mak aku selalu pesan, atin kalau terjaga malam buatlah solat sunat tahajjud tapi tak pernah pon aku buat T____T. Mesti mak aku sedih kalau dia tau wuwuwu. ( saje je pancing sebab tau mak aku mesti bace blog ni hihi, politik! )


Oh ya, aku ni ada darah gemuruh sikit bila exam. Sepanjang perjalanan sebelum sampai fac tu biasa aku akan diam seribu bahasa & berzikir dalam hati. huhuu cuak punye pasal! Biasanya, aku akan recite doa yang sama berulang-ulang kali. Lepas aku dah tenang sikit, barulah aku akan lafaz
'hasbiyallah, wani'mal wakiiil' yang membawa maksud  'cukuplah aku punya Allah dan Dialah sebaik-baiknya tempat aku berlindung'. Dan aku akan pastikan yang aku LANGKAH KAKI KANAN DULU. Tapi kalau aku terlupa aku langkah kaki yang mana satu dulu, aku akan keluar balik & masuk balik semula hihi.. 


Ni doa yang biasa aku baca :)


'Ya Allah ya tuhanku, permudahkanlah urusanku, murahkanlah rezekiku, kuatkanlah ingatanku & kurniakanlah aku kecerdikan akal fikiran. Sesungguhnya memudahkan perkara yang susah amatlah mudah bagimu Ya Allah..amin'


Bagi aku doa ni dah cukup lengkap dah ni. Memang tulus lagi jitu hehe. Tapi hari tu, membe aku ni dia baca doa before jawab exam tau. Bagi aku doa dia sangat jujur & sangat2 straight to the point. Mari kita usha


'Ya Allah, berikanlah kami betul semua........'



wakakakakakakka....memang straight to the point der!.. anyway, kepada yang sedang exam, gudluck ! kepada yang bakal nak exam, semangat! berusaha tahu! take care :)


Thank you for reading this entry

No comments:

Post a Comment