Sunday 24 October 2010

Awak nak belaja cemana kita makeup tak?

Assalamualaikum.


Terus terang aku kata, aku tak pandai bab-bab make up ni sebabnya orang sekeliling aku bukan jenis yang pakai make up. Even aku sendiri pon, hanya pakai make-up untuk certain occasion. Bukanlah aku ni natural beauty, jauh sekali! Cuma ya know environment kite tak macam tu, bila kau sorang je pakai make up nanti rasa macam awkward gilerrr T___T. Tapi aku suka la tengok orang makeup pastu jadi cantik hehe..Sapa tak suka kan jadi cantik. Like people always say, Make Up Can Do Miracle ! Miracle tang mana tuh?


Miracle tang ni ! Cepat bersetuju dengan ayat aku tadi teehee



Anyway, walaupun aku tak tau sangat pasal make up suma, I mean what should I put first, whats good, whats not. Tapi aku tau basicla kan hee. Macam foundation kena pakai for base, concealer is to hide your eyebag & pimples blablablabla that one I know la kan. So disebabkan ilmu di dada ni sangat cetek sekali so teknik untuk make up yang digunakan pon sangat simple la kan. Haha. 


My all time favourite make up style is GYARU STYLE aka GIRL STYLE. Gyaru style ni datang dari Japan. Dorang emphasize more kat eyes rather than other parts of the face. Bagi aku make up jenis ni senang sebab dia tak main banyak colour lepas tu dia nampak macam natural ! Bajet natural beauty padahal pakai make up wakakakaka. Korang refer kat gambar atas ni. You got what I mean? Big eyes with nude colour lips & pale to pinkish cheeks. Sangat comel kan? Korang kalau nak belajar cara make up Gyaru Style ni boleh la usha Youtube. Type in je 'Gyaru Style Make Up Tutorial'. Belajarlah hengkau sampai mengalahkan make up artis teeheee



My Gyaru make up attempt ! Kalau edit skin ni bagi sharp sket semat kot (n_____n). Anyway disebabkan ramai tanya aku pakai product apa untuk make up kali ni, jadi aku nak berkongsilah ye apa yang aku pakai. Malu jugak senanye sebab aku tak pakai pon MAC ke BobbyBrown ke teehee...kita pakai yang murah-murah je wak...hee kita nak simpan duet beli ipod touch :P Oh ya, list make up bwh ni aku susun according to my make up steps tau.


  • Moisturizer - Safi Rania Gold
  • Foundation - Maybelline Clear Smooth ( first time aku beli foundation jadi belilah yang paling murah sekali wakaka tapi foundation ni tak best sebab dia macam kering wuwuwu susah nak ratakan jadi aku kena pakai moisturizer dulu -___- Membazir duet den 24 hengget )
  • Concealer - Maybelline Perfect Concealer ( Datin bagi teehee sebab masa photoshoot aku lupa pulangkan pastu dia bagi terus je. Baguskan ada kawan camni wakakaka )
  • Mineral Powder - Loreal True Match Mineral Make Up ( pakai sikit je pon dah ok, suka sebab dia bagi full coverage )
  • Eyeshadow - In2It ED06 Azure ( Colour dia macam metallic blue-gray & sky blue. Apply yang sky blue tu sebagai base & metallic blue gray tu at the corner of the eyes. Blend. Pastu apply black at the edge)
  • Eyeliner - Cybercolour pencil eyeliner ( Colour dia sangat sangat gelap which i loikee, actually pakai In2It crayon pon okayh hee..cybercolour ni boleh cari kat alamanda)
  • Mascara - Maybelline Magnum Volume Express ( My favourite sebab nampak thick)
  • Fake lashes - aku beli yang murahan hehe.. 
  • Blusher -StudioColor B07 Pink ( Brand dari indon mungkin tak jumpa kat malaysia)
  • Lip Butter - Papaya Lip Butter from BodyShop ( effect dia macam lipbalm tapi lebih moist )
  • Lipstick - StudioColour 129 ( colour dia macam orange-nude sikit)
  • FaceMist - Etudehouse aqua face mist ( after make up spray, bagi muka glow sikit)


Itu saja! Ha aku nak cakap sorry in advance sebab aku takkan buat video tutorial make up walaupun anda semua menangis air mata darah sekali pon hahaha poyo la plak. Bukan apa, aku dah la tak reti make up asek la tersilap lukis, terlebih blend. geram jerrrr!!! So aku gantikanlah ye dengan entry ni. Korang kalau nak belajar make up pergi je usha youtube ha. belambak yang power2 leh ajar. Jangan belajar ngan aku yang ngeng ni ha. Ibarat ketam mengajar anaknya bejalan lurus. Oh ya some tips! make up tu janganlah berat2, kadang-kadang yang simple tu lebih cantik. Kita pakai make up bukan untuk mengubah rupa asal, tapi untuk meng-enhance-kan kecantikan yang sedia ada :) Gudluck gurls!


Thank you for reading this entry !

No comments:

Post a Comment