Wednesday 4 May 2011

Resipi : Tiramisu

Assalamualaikum

Alhamdulillah hari tu FL Homecoming Brunch Party berjalan seperti yang dirancang. Tengok poyo tak aku? Bukan main custom made lagi nama party aku. Hehe nama je hebat sebenarnya bendanya biasa jer, aku cuma mengajak several close friends untuk makan-makan sempena kepulangan aku ke tanah air heee. Disebabkan aku tak mahu mengganggu waktu solat, jadi aku buat Brunch. Breakfast + Lunch. Dari jam 10 sampai 2 petang. Oh itu nantilah aku cerita dekat entry yang lain. Sekarang aku nak berkongsi resepi Tiramisu.

Sebenarnya memang dari kat Bandung lagi aku dah plan nak buat. Tapi sebab takde mixer, jadi aku tak berbuat-buat.  Ada jiran aku ni nama dia Yasirah dia memang pandai buat Tiramisu ni, siap meniaga tau. Coolest to the top habis. Doctor jual tiramisu di waktu senggang mana nak cari oi? Hehe bravo Yas! Aku pon mintak resepi dari dia, lepas tu aku usha internet sikit untuk dapatkan precise measurement.


 Inilah Tiramisu saya. Ohsem bukan?


Nampak macam beli dekat kedai cake kan? Sebenarnya buat sendiri lebih jimat.


Bahan-bahan
250g cream cheese
250g whipped cream
150g gula
coffee layer cake ( boleh ganti dengan biskut yang dicelup dengan air nescafe)
1/2 paket nescafe or mocha 3in1 (for garnishing purpose)


Cara-cara
Potong & susun coffee layer cake dalam baking tin (1st layer)
Beat cream cheese, whipped cream & gula with hand mixer until creamy
Tuang mixture tadi diatas lapisan cake yang pertama
Susun selapis lagi cake diatas mixture tadi (2nd layer)
Tuang mixture diatas lapisan cake yang kedua
Repeat the step until finish
Taburkan 1/4 or 1/2 paket of nescafe 3in1 for ganish
Simpan dalam fridge overnight


Sebenarnya ia sangat senang dan sedap. Lagipun presentation dia nampak expensive & lavish. Semua family members & close friends suka tau. Sekejap je dah licin. Nanti boleh la korang cuba ye =) Thanks to Yasirah & google for the recipe.


Thank you for reading this entry !

------------------------------------------------------------------------

Apa benda comel yang berjalan-jalan di sekitar KL ni? Korang pernah jumpa ke? Watch It Here!

No comments:

Post a Comment