Saturday 2 April 2011

Game Console

Assalamualaikum

Masa aku kecik-kecik dulu aku suka main petang. Agak-agak dah pukul 5 nanti aku akan keluar rumah dan roger budak-budak taman untuk berjumpa di taman permainan. Dulu aku lasak, apa barang main Barbie bai. Tak kental. Aku main rollerblade. Lengkap dengan helmet & knee pad atas dasar keselamatan. Itu pon setelah aku merengek-rengek mintak ayah aku belikan dekat Makro. Makro dah takde lagi sekarang, dah ganti dengan Tesco. Dulu-dulu, Makro tu orang dewasa je boleh masuk, kanak-kanak tak boleh masuk. Diskriminasi kanak-kanak sungguh.

Tapi aku bukan nak highlight pasal diskriminasi kanak-kanak ataupun ketidakadilan Makro. Aku nak cakap pasal kanak-kanak di zaman sekarang. Kanak-kanak di zaman sekarang tidak lagi kenal erti kebebasan dan kebahagiaan bermain petang bersama rakan-rakan. Sungguh tragis apabila mereka memilih untuk berlari dalam GTA instead of berlari di padang.

Kalau dulu, basikal dianggap sebagai hadiah yang paling berharga. Rata-rata kanak-kanak akan memiliki sebuah basikal tatkala umur mereka mencecah 4-5 tahun. Mungkin masa tu tulang femur dah cukup kuat untuk mengayuh pedal. Tapi pada zaman sekarang, cuba kau belikan basikal untuk adik kecik kau. Tak layan de dia. Paling pon seminggu dua je dia hargai, lepas tu dia mintak belikan PSP. Kanak-kanak zaman sekarang fussy dan sombong. Belikan PS2 dia mintak Xbox. Mana ada orang main PS2 lagi sekarang..........katanya. Belikan Xbox, dia mintak PS3. Game tu tak available untuk main kat Xbox jadi kena beli PS3.........katanya lagi.

Mereka menolak keras kalau diajak untuk bermain diluar rumah. Panas lah macam mana nak main? Asyik duduk dalam rumah mengadap game console sambil mengunyah nugget yang baru digoreng oleh bibik. Mereka juga sering bercakap tentang cheats untuk menambah nyawa & senjata. Alahai tak kanak-kanak langsung!


Thank you for reading this entry !

No comments:

Post a Comment