Sunday 22 April 2012

Cucuk

Assalamualaikum.


Aku kan tengah praktikal sekarang. Jadi kitorang ni ada satu log book, yang mengandungi tugasan-tugasan yang perlu disiapkan sebelum tamat posting tersebut. Sesetengah task tu oklah, just observe je. Aku cukup gomar la bab-bab observe ni. Ketuk pintu, introduce diri, mintak permission and observe. Sementara observe tu bulih pikiaq hat lain. Baju kat ampaian, tengahari nak makan apa, ehh procedure dah habis. Doctor can you please sign here, thank you so much bye. Ha senangkan...

Tapi ada setengah task itu kita kena buat sendiri contohnya macam cucuk orang. Adoi aku paling a bab bab cucuk ni. Ketaq ang tau dak. Masalahnya setiap posting ada task ni. Kena poke beberapa patients then only doctor akan sign. Actually bulih ja nak menipu. Mintak jelah sign dari houseman kan. Tapi percayalah, bukan sahaja orang tamak selalu rugi, orang penipu pon selalu rugi. Dek kerana aku amat menitik beratkan keberkatan dalam sesuatu perkara, maka aku gagahkan juala walaupun aku takut. (Tapi aku pernah jugak mintak houseman sign dalam case-case tertentu wakaka)


Hi anty, sekarang kita mau cucuk sikit a. 
Siapa cucuk, u a ? 
I la 
U tau meh? 
Tau laaaaa..dont worry la anty, setiap hari pon saya cucuk ma..(tipu) 


Pehh padahal aku punya takut tu hanya tuhan je yang tau. Pundi kencing aku ni terasa penuh je. Dengan peluh menitik di dahi..aku tengok jarum tu aku sendiri yang rasa nak pengsan. Lembab lembab aku pakai glove sambil berdoa 'Ya Allah bantulah aku, aku hanya ingin menuntut ilmu, permudahkan urusanku'.

Aku mula start cari salur darah atau orang kata cari urat. Nak cari urat ni pon masalah jugak kalau orang tu berbadan gempal, atau jenis urat tak timbul, atau kulit terlalu tanned..wah bahasa aku. Tapi nasib baiklah anty tu cina, urat dia pon jenis yang timbul. Jadi lepas dah dapat urat yang aku nak poke, aku pon ikat glove kat atas siku dia. Lepas sapu alcohol swab, aku start nak poke.

Tangan aku, dia punya menggeletar boleh dikira dalam skala Ritcher. Kalau menggeletar, macam mana nak cucuk betol? anty tu plak dah bising bising..


Tamau lokter, tamau lokter..manyak sakit tamau cucuk aaaa..hari hari pun ambil tamau aa.. 
Sorry anty ye..sakit sikit saje, sikijap saje kita angkat a.. 


Pastu anty tu over sampai pegang pegang katil, nak lari dari aku sebab dia dah tertengok jarum tu. Dah tu dia pergi jerit satu ward. Konon macam aku ni serial killer. Padahal aku lagi takut dari dia kot duh.. Dia jerit jerit sampai menangis sebab taknak. Kesian pulak aku tengok dia ni...Aku pon pahamlah ketakutan dia tu. Aku tengok kat tangan dia pon ada kesan lebam sebab hari hari cucuk kan. Aku pon pergi sebelah dia, aku pujuk la dia..siap usap usap kepala dia, overtau. Kepala mak aku pon aku tak usap wakaka. Pastu dia merayu-rayu kat aku supaya jangan ambil darah dia.


Kalau anty nak cepat sihat, nak balik rumah cepat anty kena tolong saya..bagi saya ambil darah anty ok.. 
Shongshengsongseng #anty cakap bahasa cina. tak taulah dia maki ke apa 


Pastu anty tu tunjuk laci dia, dia suruh aku ambik gula gula dia. Maybe bila makan gula-gula dia rasa tenang kot. Aku macam reluctant nak bagi tapi aku pikir kang melalak pulak kalau aku tak bagi. Ha aku pon teruslah bagi dia makan satu bijik. Pastu anty tu bertenang dan bagi tangan kat aku.

Sebab drama tu panjang sangat, aku pon dah terlupa dah nak takut. Dengan ucapan bismillah, terus aku cucuk dan dapat terus darah tu. Bersyukurnya aku time tu,happy gila! Tersengih-sengih aku sebab rasa macam terer sangat. Padahal cucuk je pon. Lepas dah settle semua, aku pon cek cek la file dia sebelum nak berambos laju laju dari situ sebab ada banyak lagi task yang aku nak buat.


Thank you anty, anty pandailah sebab tak nangis. Very good! 
Thank you lokter, lokter manyak pandai aa..cucuk tak sakit..semalam manyak sakit wo



Macam nak menangis aku dengar anty tu cakap gitu. Aku ni takdela pandai. Masih belajar lagi, mungkin kebetulan teknik aku betul jadi patient tak sakit kan. Kalau tak, ada je patient yang komplen cakap sakit semua kan. Happy gila aku, rasa macam nak cucuk semua patient yang boleh dicucuk. Ni dah bukan happy gila ni, tapi betul betul gila.

Pastukan aku macam tergerak nak tengok blood sugar patient ni. Aku pon tengok rekod bacaan harian dia. Amek kau. Uncontrol. Aku boleh bagi dia makan gula gula pulak tu tadi. Ah mampos. Mesti anty tu kena marah dengan nurse sebab tak jaga blood sugar. Huhu cecepat aku keluar dari wad tu sambil mintak Allah ampunkan dosa aku...

No comments:

Post a Comment