Wednesday 25 January 2012

Resipi : Cheezy Wedges

Assalamualaikum

Kemarin ada kenduri tahlil di kampung. Memandangkan cousins aku semuanya baya baya Greyson Chance & Mia Sara jadi sedang eloklah kalau aku bawakan hidangan yang sesuai dengan jiwa mereka. Budak budak ni semua bukan makan pon kalau bawak kueh keswi ke kueh badak berendam ke. Eceh padahal tak tau pon nak bikin kueh-kueh tu wkwkwkwkwkwkwkwk.

Jadi aku bawaklah cheezy wedges. Wedges tu pon aku beli yang frozen punya, perisa spicy. Malas nak kupas kentang, potong 4, potong 4 lagi, celup tepung bagai. Aku hanya buat cheezy sauce tu je. Rasa dia takdelah sebijik macam kfc punya cheezy wedges tu, sipi-sipi tu adalah. Tapi budak-budak tetap suka uolls. Meh la try buat kat rumah, jimat sangat kalau nak compare beli kat KFC tu kan.

Inilah rupa homemade cheezy wedgesku. Wedges ni berwarna gelap sikit sebab dia perisa spicy. Siapa yang kata hangus memang nak kena tau uolls ni ! *nada pondan*


RESIPI ( bulk recipe, lebih boleh simpan dalam fridge )

500ml susu UHT ( I use dutchlady)
Setengah buku butter
12 keping cheddar cheese
3 sudu besar tepung gandum
2 sudu kecil serbuk pati ayam
lada sulah, lada hitam, perasa & pewarna kuning secukupnya

Cara-cara
Cairkan butter di atas api kecil menggunakan non stick pan
Masukkan susu dan tepung gandum. Kacau sampai tidak berketul.
Masukkan cheese, pati ayam, lada sulah, lada hitam dan pewarna. Kacau sampai likat. 
Kalau agak-agak pekat sangat, tambahlah air sikit. Apabila mendidih, tutup api.

Kalau guna resipi ni, korang akan dapat satu tupperware cheezy sauce. Memang banyak sangat. Senanglah kan, next time tak payah nak buat-buat lagi. Lepas ni bukan takat wedges je, nugget, sausage, hashbrown semua pon boleh jadi cheezy tau.


Untuk garnishing, aku letak daun bawang (sepatotnya parsley) & tabur white pepper. 
Selamat Mencuba!

Thank you for reading this entry !

No comments:

Post a Comment