Saturday 6 August 2011

Cholesterol & Dilema

Assalamualaikum

Aku sedang dalam mood rajin sekarang jadi aku pon usha resepi-resepi di internet. Terasa macam nak buat dessert padahal tak makan pon. Ceh korang tak tau ke aku suka makan yang berminyak seperti rendang dan kuah lodeh? Ha citarasa aku ni memang macam orang tua sikit. Tapi jiwa tetap muda belia hakhak. Aku mana reti makan pavlova, macarons bagai ni. Nak kata aku desa? Memang pon den kan budak somban yo. Tapi takpe, gwa cool je.

Aku suka buat dessert pon sebab dia comel. Dengan warna yang vibrant, ah kawai desu ne! Ni tadi aku terasa macam nak buat pudding Caramel dengan puding roti. Macam sedap kan? Ha memang sedap tapi sekali tengok resipi, terus tawar hati ='(

Caramel pudding - 7 biji telur
Pudding roti - 6 biji telur

Sebiji telur mengandungi 200-300mg cholesterol. Kita dinasihatkan supaya makan 2-3 biji seminggu. So do your math now. 
Macarons diperbuat daripada egg whites. Egg whites tiada cholesterol. But of course, a lot of sugar.


p/s: Tq! changed into egg whites already. my bad ^_____^

Thank you for reading this entry !

No comments:

Post a Comment