Saturday 20 April 2013

That awkward 10 minutes..

Assalamualaikum


Aku ada satu cerita nak diceritakan. Cerita ni tak best pon tapi bolehla buat modal menulis. Statement gituu. Ok sebenarnya aku baru balik Hong Kong. Kemarin to be exact. This time aku pergi travel dengan family aku. Tapi aku pergi berempat je. Ayah, ibu, Asfiq dan aku.

Kau tau jelah, kat Hong Kong ni samalah macam Japan & Korea, pengangkutan semua naik MTR. MTR stands for Mass Transit Railway. Konsepnya sama macam LRT. Ha sebut pasal LRT, tau tak LRT tu apa? Selalu naik tapi unsure what is the abbrevation kan =). LRT adalah Light Railway Transit. Perbezaan antara kedua-dua train ini adalah LRT kecik, MRT besar. That's why satu 'Mass' dan satu lagi 'Light'

MTR in Hong Kong.

Kiranya, sepanjang kami berada di HK memang memanjang naik MTR. Berebut-rebut toksah ceritalah. Nak nak time diorang pergi kerja dan balik kerja. Dah macam pergi tengok concert Paramore, berdiri dekat rock pit wa cakap lu. Padahal aku pernah pergi concert MaherZain je. MaherZain takde rockpit ok, tak sesuai gitu.

So pada suatu hari, kami berempat pon naiklah MTR. Masa tu memang banyak giler orang. Sesak. Padat. Tapi nasib baik perfume dekat HK murah, so bebas daripada bau bau yang kurang menyenangkan halwa hidung teehee. Biasanya kami berempat berdiri bersama. Nak ditakdirkan, kerana terlalu ramai orang, kami terpisah. Ibu dengan ayah, Asfiq dengan aku.

Berdiri di hadapan aku, adalah seorang lelaki Omputih. Umur lebih kurang 40-an, memakai suit dan membawa briefcase. Gaya seperti orang kerja pejabat. Smart. Tapi sebab dia dah 40-an so aku pandang sebelah mata jela. Tapi aku perasan, dia dok pandang aku. Adakah dia ingat aku ni terrorist? Yela, jaman sekarang ni, semua orang nak fitnah moeslem tau.

Cemas jugak aku time tu. Sebab dia dok usha kan. Masa tu aku bawak sling bag je kot, mana muat nak letak M16. Omputih, please dont give me that look, I said to myself. Sebab macam tak selesa dia tenung aku, aku pon decide untuk tenung dia balik. Wah, I pon berani ok. Tiba-tiba dia senyum seraya berkata

Omputih : Hi, you're here for travelling? *senyum senyum
Me : Oh hi, ya..
Omputih : Alone?
Me : No, I'm with my family
Omputih : But I cant see them..sibuk la plak dia ni
Me : Ya too crowded, they got to stand over that side

Omputih ni macam takde motif tanya aku soalan. Sebab dia level-level pakcik, so aku layankan je la. Kang kata kurang ajar plak kan. Lepas dia tanya soalan-soalan camtu, aku diam jela. Malas nak tanya balik. So aku pandang tempat lain. Aku tengok map, masih ada 3 station lagi. So 10 minit jugaklah aku kena berdepan dengan omputih ni.

Pastu dia tanya umur aku berapa semua..berapa lama duduk sini etc. To break that awkward moment, aku tanyalah balik few questions. Jangankan tidak le orang kata. Rupanya dia dari Poland, dah kerja kat HK 5 tahun untuk company battery from UK. Dia cerita pasal company dia, kerja dia semua padahal aku bukan minat pon nak tau hahaha. Kalau muka dia iras Channing Tatum ke, barulah I interested hahaha.


Channing Tatum, you minum protein ehhh hikhik

Aku ada satu habit, bila orang bercakap, aku suka pandang muka orang tu dan angguk-angguk. You know that's what I learn in medical school. When patient talks, you give em your full attention. So bila omputih ni bercakap, aku pandang le muka dia. Kiranya macam aku bagi 100% attention la kan bila dia bercakap. Lagi la ligat dia bercerita. Dalam train tu semua orang senyap kot. Dia ngan aku je yang bercakap. Dah la dua dua pon orang asing haha. Attention seeker sangat weoolls.

So station aku pon nak dekat sampai. Aku cakap le :

Aku : Guess I talk to you later, have to get down at the next station
Omputih : Ya sure, oh ya I'm Marek. Well in Poland we don't have Mark, we have Marek hehe. Do you mind to tell me your name?
Aku : Just call me Liyana (sebab senang nak sebut. Kalau sebut Fatin nanti jadi Fating la, Fat In la, Fatty la)
Omputih : Nice name..
Aku : Thanks, you too (padahal nama Marek..macam cerek)
Omputih : Can I call you sometime? Ewah ewah...pakcik nak masuk line
Aku : Sorry, but no thanks. I hope you dont mind
Omputih : Yeah, no problem..sambil senyum miang

Yes pakcik, you have been FRIENDZONE.

Sebaik sahaja pintu MRT terbuka, terus aku keluar cecepat, jalan laju-laju. Tak pandang belakang. Im pretty sure that was the most awkward 10 minutes in my life =') Omputih why you do this to me??

Jadi adik-adik, if you ever encounter this kind of situation, do not give your number/fb/twitter to strangers regardless the races. (Omputih ke Japanese ke so what?) and also, do not simply flirt with any guy you met. He might be someone's husband/fiancee/boyfriend. Ingat sokkabau METRO kata? Awas orang ketiga boleh dikenakan hukuman penjara teehee.

Jadilah muslimah yang berhemah :)
All pictures credit : Google image

Thank you for reading this entry !

No comments:

Post a Comment