Tuesday 30 April 2013

My skin care routine


Assalamualaikum

Ramai juga yang bertanya apa skincare yang aku pakai. Jadi harini aku nak cerita sikitlah kot kot korang boleh dapat input ke kan hihi. Pernah dengar Clinique? Clinique ni memang established brand. Sudah 45 tahun berada di pasaran if you are wondering =)

Aku bukan apa, aku memang jenis tak berani nak main beli sebarang brand. Nak nak product instant yang berlambak kat pasaran. Baru ada kat pasaran 2-3 bulan, terus ada testimonial claim kata product ni bagus la, takde kesan jangka panjang la. Hello baru setahun dua dah claim takde kesan jangka panjang, kesan jangka panjang at least take 10 years to develop tau. Lepas tu, kesan dia macam sangat cepat. Kuasa pemutihan dalam masa seminggu? I tell you the correct concept, a good product takes quite some time to give some effect. Yela..muka ada satu je..kalau dah rosak kulit muka..mana nak cari ganti kan :)

Inilah product Clinique yang aku guna

One of the reasons why I choose this brand is because it was invented by Dr. Norman Orentreich, a dermatologist from Manhantan NY back in 1968. Kita semua tau kalau doctor punya invention semua adalah evidence-based (dibuktikan dengan kajian) bukan sekadar cakap atas angin kan. Lagipun this brand adalah allergy tested dan 100% bebas daripada pewangi, which is of course a good thing !



The world famous 3 step skin care

Aku pakai 3 product ini yang dikenali sebagai Clinique 3 step skin care. Ia terdiri daripada Liquid Facial Wash to cleanse skin, Clarifying Lotion to exfoliate and rid skin of dead cells dan moisturizer to keep the skin hydrated & soft. Dr Norman Orentreich percaya kulit yang cantik dan sihat boleh dihasilkan jika kita mengamalkan 3 step ini dua kali sehari. I pon percaya kata kata you, memang best product you doctor hikhik 

Bagi aku 3 step skin care ini adalah daily basic routine yang tidak boleh diabaikan. Walaupun makeup you Bobbi Brown sekali pon, tapi kalau kulit tak cantik, tak guna juga. For me, make up is to enhance our beauty not to hide our flaw. That’s why basic kena guna tiap tiap hari dan jangan miss ok! Lepas tu korang nak pakai benda lain, pakailah hihi.

Macam aku ni, kulit aku jenis dry. 3 step skin care itself tak cukup untuk rehydrate my skin. Therefore, I need to add up something else. Setelah mendapat advice daripada consultant di Clinique Store Pavilion, dorang suggest kat aku Moisture Surge Extended Thirst Relief. Kiranya 3 step skin care + Moisture Surge Extended Thirst Relief.

Guess what this is my favourite product so far! Consistency nya  adalah seperti silky smooth gel, serius rasa macam tak pakai apa-apa :) Tapi yang paling best adalah dia immediately increase moisturization by 84%. It helps our skin to adapt to changes thus maintain an optimal moisture level.

Aku selalu bawak moisture surge ni kemana-mana. Kekadang lepas tengok movie, kulit kering, cecepat aku sapu. Lepas swimming memang paling a, kena air chlorine bagai. Lepas sapu moisture surge terus relief. But the coolest of all, aku selalu pat moisture surge ni on my face on top of my makeup to recharge my look. Yela kekadang pergi kenduri dalam hall, dok berejam-jam muka pon jadi kering, makeup I jadi pudar gitu (ohoi jedik!). Tererkan, boleh pakai moisturizer on top of makeup! You keep my word, this is not an ordinary moisturizer.


Dah tinggal sikit moisture surge itew hehe..

Alhamdulillah, almost 6 bulan aku pakai product ni, kulit aku bertambah sihat. Nak kate cantik licin licau macam cincau tu takdela, tapi kulit aku semakin bertambah baik. Kalau dulu pimples besaq akan muncul during menstruation, sekarang ni cuma jerawat baby je hihi. Kulit aku pon dah tak kering macam dulu. In fact, dah glowing gitu hehe. Maybe korang tak boleh nampak difference sangat, tapi aku yang tiap-tiap hari dok belai kulit muka aku ni, taula diffrencenya cemana.

Anyongnyongnyong

Nak pakai product muka, kena ada advice dari yang pakar. Here’s a tip I got for you. Before beli product Clinique, just take their 30 seconds skin test first to know which product suits you best. Kiranya kalau korang datang ke Clinique,pergi cakap kat consultant tu yang korang nak buat test 30s tu. Nanti consultant akan advice apa range yang sesuai untuk korang. Selain itu, korang boleh cerita apa masalah kulit korang juga, supaya dia lebih paham :)

Amboi beriya-riya dok bercerita ni. Ni dah bukan 30s test tapi 30hours test haha

Now you know already about my skin care routine. I am one happy CLINIQUE user :)

Thank you for reading this entry !

No comments:

Post a Comment