Wednesday 14 November 2012

Cerita Cuti Aku

Assalamualaikum


' Tin nanti kau tolong basuh baju bilik ibu dengan bilik Asfiq '

' Ok.. '


Itulah pesanan hikmat ibu kepada aku sebelum beliau berangkat ke tempat kerja. Ringkas tapi padat.

Cuti kan, ini la kerja aku. Biasalah ghumah takde orang gaji. Hari ini memang aku plan nak keluar kejap, nak renew driving license dengan pergi pejabat pos. Lepas aku siap-siap semua, aku ajak Asfiq teman. Budak ni memang clingy gila dengan aku bila aku balik cuti. Anak last kan, memang manja. Habis duit kakak kau dilaburkan untuk permainan-permainan durjana made in china zzzzz.


' Asfiq jom ikot kakak pegi pejabat pos '

' Taknakkkkk, kawan adik nak datang (cousin actually) '


Belagak kau ye..cousin nak datang aku dilupakan.


Sebelum keluar rumah, aku mesin baju dulu. By the time aku balik, baju dah siap basuh. Boleh terus jemur. Lepas dah settle, maka pergilah aku ke pejabat pos sendirian, buat apa yang patut. Ingat nak pergi JPJ kat Senawang tu untuk renew license. Tapi aku sekalikan je buat dekat pejabat pos. Senang. Untuk pengetahuan uolls dan abang-abang polis sekalian, license iolls mati bulan 7 haritu. Kiralah dah berapa bulan aku drive secara harom di atas jalan raya bahahahaha

Setelah selesai, aku ternampak kopitiam.

' Best jugak kalau pekena nasi lemak rendang dan nescafe ice ' bisik hatiku


Terus aku duduk dan capai sokkabau Metro di atas meja. Setelah makanan sampai, cepat-cepat aku keluarkan BB dan tangkap gambar hidangan yang sungguh menyelerakan di depan mata. Aku jadikan default picture untuk BBM dan up status ' Bonding time with food & newspaper '. tettt typical..... eh apesal aku cerita benda takde motif ni. Panjang pulak tu sampai satu perenggan

Kemudian aku teringat yang kucing aku dah lama tak pergi Vet. Memandangan aku tengah cuti ni, baik aku bawak dorang pergi. Boleh la amik vaccination ataupon suntik vitamin. Lelaju aku call Asfiq, padahal bil tepon tak bayar ni..lagi 2 hari nak kena barred =')


' Hello adik, Faris ngan Fahim (cousin) dah datang? '

' Dahhhhh, adik tengah main ni ( sambil mendengus ) '

' Ok, adik ajak Faris ngan Fahim, pergi ambik Simba, Reva & Dune. Tunggu dekat luar sekarang jugak, kita nak pergi vet, lagi 5 minit akak sampai. Semua orang kena ikot. Faham?


Hahahaha aku memang hati kering sikit. Tak kiralah budak kecik ke apa. Tak pepasal cousin aku yang takde kena mengena tu kena ikot pergi Vet. Hahaha ampun mak tehh!!  Dah la dorang baru sampai ghumah aku hehe. By the time aku sampai ghumah, masing-masing dah tercongok sambil pegang kucing sorang satu. Good boy!

Maka bermulalah drama swasta ye puan-puan. Bagai nak tercabut nyawa aku bawak kereta, dengan kucing melalak tak boleh duduk diam, budak-budak ni lagi berjoget-joget dalam kereta. Aku memang sengaja tak bawak carrier sebab Simba & Reva ni memang well behave. Tapi ape bendentah yang terjadi kat dorang, habis dipanjatnya dashboard, bergayot dekat head rest duhhhh

Aku suruh bebudak ni pegang kucing tu, dah tu dorang memain sergah-sergah kucing tu. Habis si Simba dah meragam, dia boleh pulak pusing keliling dalam kereta, panjat aku yang tengah driving ni!! Lepas tu si Dune, sebab takut sangat dia duduk bawah..... dekat pedal break. Dune ni kecik lagi, dalam 3 bulan umur dia, habis tu aku nak brake pon serba salah. Takut terpijak kepala si Dune kang brain injury pulak. Si Reva pulak dok cakar-cakar seat kereta aku...bila nak pegang je dia mengamok, kejap lari kedepan, kejap lari kebelakang. Memang hazab....


 Belum apa - apa lagi si Reva dengan Simba ni dah memanjat...nak reverse pon susah 

 Si Reva dah melalak terus turun dan lari ke depan.. masa ni Simba rilek lagi... 

Simba dah start buat perangai.. nak duduk dekat riba.. bila aku alihkan..dia cakar..susah betol nak drive. Gambar ni aku amek masa dekat traffic light..kereta sebelah pon pening tengok keadaan kereta aku yang hiruk pikuk

Si Reva pulak datang depan...dia naik atas dashboard..lepas tu tergolek dog..aku suruh Asfiq duduk depan dan jaga si makcik ni

Simba buat hal lagi...panjat head rest..pastu dia gelongsor kat belakang aku..terus landing kat situ macam takde apa..sakit pinggang ioll drive sambil duduk tegak..macam pakai korset pulok kekeke

Itulah cousin iolls Faris hihi.. Tu ha si Dune yang duduk dekat brake pedal.. Reva then Simba yang nakal. Si Reva ni je betina.

 Pandai anak haku...behave je lepas kena injection yeee


Drama swasta tamat bila si Simba, Reva dengan Dune ni kena injection. Lepas kena injection, terus passive. Sakit agaknya. Kesian anak-anak aku... perjalanan pulang ke rumah amat smooth and silky sebab dorang tido je. Lepas tu aku teringat, kat rumah takde lauk. Apa aku nak bagi yakanakbudu ni makan, moh la kita ke KFC drive tru. Hihi

Sesampai rumah, aku nak masak nasi. Biar kekanak tu kenyang sikit makan ayam KFC dengan nasi. Lupa pulak nak tengok kat dapur sebelum keluar tadi. Sebab biasanya mak aku akan masak nasi before dia pergi kerja. Sekali terserempak ayah aku dekat dapur


' Adik ayah dah masak nasi '

' Oh yeke, ha bagus bagus adik terlupa nak masak tadi '

' Lepas tu ayah ada masak sup daging, tapi sup tu kosong je.. boleh tak adik buatkan rencah dia? Ayah tak tau nak buat cemane '

' Ha boleh boleh, dah lembut ke daging tu? '

' Dah lembut sebab ayah masak pakai pressure cooker tadi selama 40 minit '


Amboi ayah aku, dalam tak pandai nak buat rencah sup, pandai pulak masak daging pakai pressure cooker kekekeke

Aku pon campak-campak bahan nak buat rencah dalam sup daging tersebut. Siap. Potong sayur khailan dan hiris bawang putih, baling dalam kuali. Dapat lauk sayur satu. Goreng telo dadar. Jadilah kan ayam KFC, sup daging, sayur khailan dengan telur dadar buat lauk tengahari hihi. Lepas kasi yakanakbudu dengan ayah makan, aku kemas dapo dan jemur baju.

Jemur baju lepas tu hujan...........

Baguslah...

BAGUS


Thank you for reading this entry !

No comments:

Post a Comment