Friday 15 February 2013

Mother nature

Assalamualaikum


Memang diakui, muka aku ni kelihatan seperti perempuan materialistik yang cintakan harta benda. Tetapi, first impression is not always right. Kalau adalah right pon, adakah kau fikir aku akan mengaku? Hihihi *gelak anjeee*. 

Kehidupan aku adalah sangat hambar. Pergi hospital, balik bilik bukak internet, study dan ulang-ulang perkara yang sama. Jiwa ini terasa kosong. You knowlah kan kehidupan di kota. Pada suatu hari, aku  membaca sebuah buku. Buku itu walaupun murah (kerana aku beli di Big Bad Wolf) tetapi ia telah mengajar aku bagaimana untuk meneruskan hidup dengan lebih bermakna. 

Perkara pertama, harus appreciate mother nature. (Jangan lupa untuk appreciate your mother juga, anak derkaha susah mahu pass exam tahu kekeke). Ia membuatkan aku berfikir sejenak. Sudah lama aku tak tengok awan dan memuji kecantikannya. Pokok-pokok bunga yang berkembang mekar pon aku buat endah tak endah je. Aku terlalu involved dengan dunia maya. Sampaikan ciptaan Allah depan mata yang beribu kali ganda cantik pon aku tak perasan.

Tak mahu, tak mahu, tak mahu !! (Sambil hentak-hentak kaki )


Sekarang aku sudah menanam pokok Chrysanthemum di tepi tingkap. Bangun pagi terasa gembira kerana pokok-pokok berkembang mekar. Sewaktu menyiram pokok, ibu aku pesan supaya selawat ke atas nabi agar pokok tumbuh dengan sihat. Malu ite tau, selawat sensorang. Terus pandang kiri kanan takut housemate masuk secara mengejut hihi.



Cantikkan? Terima kasih pokok kerana membekalkan oxygen kepada saya. Kalau oxygen saturation saya rendah tak payahlah pakai oxygen mask, kite hidu awak je tau =) Lagi dua pasu tu, aku menanam benih cili padi.


Lihat! Sudah mula bercambah =) Kalian harus membesar dengan sihat tahu. 


Mesti korang tertanya kan, kenapa aku tanam cili padi? Sebabnya.... nanti nak makan megi senang hahahaha. Petik kat pokok je uolls. Dijamin organik serta islamic (because of the selawat..remember? heee )

Bagaimana anda appreciate alam sekitar pula =)? Mari berkongsi idea!

Thank you for reading this entry !

No comments:

Post a Comment